Vem inom er organisation ansvarar för att försäkringspremierna inte går över avdragsutrymmet? Vad tillåter avdragsrätten? Och vad går ni miste om ifall ni inte har koll på detta?
Vad är avdragsrätt för tjänstepension?
Till att börja med, vad är denna avdragsrätt? Enkelt uttryckt: Avdragsrätt på 35% av den anställdes lön upp till 10 prisbasbelopp, dvs 465 000 kronor per år och anställd.
Med andra ord kan du som arbetsgivare spara mycket pengar för ditt företag, genom att ha kontroll på pensionsavsättningarna och avdragsrätten som du har rätt till.
Vilka premier?
Avdraget gäller i första hand löpande premier för tjänstepensionen, men du kan även få dra av för andra pensionskostnader.
Avdragen gäller även:
- Försäkringspremier.
- Avsättning till pensionsstiftelser.
- Skuldföring i balansräkning.
Kompletteringsregeln
Det finns en kompletteringsregel som kan ge högre avdrag vid exempelvis avgångspensionering alternativt ändrad pensionsålder.
Hur får du kontroll?
Som en del av vår tjänst för tjänstepensionsadministration hjälper vi på IDUR våra kunder att ta kontroll över avdragsrätten. Om ni vill läsa mer så kan ni läsa om IDUR:s tjänstepensionsadministration här.
Mer läsning går att hitta hos Skatteverket.